Aika: Opintojakso on joustavasti tarjolla lukuvuoden aikana. Tehtävien palautuspäivät ovat aina kuun lopussa (kuun viimeinen päivä), paitsi HUOM. heinäkuu.
Syksy 2025: 31.8., 30.9., 31.10., 30.11., 31.12.
Kevät 2026: 31.1., 28.2., 31.3., 30.4., 31.5., 30.6., 30.7.
Sisältö: Opintojaksolla tarkastellaan sosiologisesta näkökulmasta tyttöjen elämää erilaisissa sosiaalisissa ja kulttuurisissa ympäristöissä, tyttöyden moninaisuutta sekä erilaisiin tyttöihin ja tyttöyksiin liittyviä normeja, ihanteita, kontrollia ja tyttöjen suhdetta näihin.
Tavoite: Opintojakson käytyään opiskelijalla on perustietämys tyttötutkimuksesta, sen peruskysymyksistä sekä tyttönä olemisesta, elämisestä ja kasvamisesta suomalaisessa yhteiskunnassa. Opintojakson jälkeen opiskelijalla on myös ymmärrys tyttöyksien eroista ja moninaisuudesta.
Esitiedot: Sosiologian perusteet (suositeltava)
Suoritustapa: Itsenäinen perehtyminen kirjallisuuteen ja oppimisympäristön materiaaliin, oppimistehtävä.
Arviointi: 0–5.
Materiaali:
Kolme seuraavista:
• Isotalo, Anu. Mistä on hyvät tytöt tehty? Somalitytöt ja maineen merkitykset. Turun yliopisto, 2015. (Väitöskirja löytyy netistä osoitteesta: https://www.utupub.fi/bitstream/handle/10024/113010/AnnalesC407Isotalo.pdf?sequence=2&isAllowed=y)
• Kulmalainen, Taru. Tyttöjen kaverisuosio. Etnografinen tutkimus yläkoulun epävirallisista järjestyksistä. Itä-Suomen yliopisto, 2015. (Väitöskirja löytyy netistä osoitteesta: https://erepo.uef.fi/bitstream/handle/123456789/14932/urn_isbn_978-952-61-1753-9.pdf)
• Ojanen, Karoliina. Tyttöjen toinen koti. Etnografinen tutkimus tyttökulttuurista ratsastustalleilla. SKS, 2011. Ojanen, Karoliina, Mulari, Heta & Aaltonen, Sanna (toim.) Entäs tytöt? Johdatus tyttötutkimukseen. Vastapaino, 2011.
• Ristaniemi, Helena. “Täällä on merkitystä mihin sukuun synnyt, se vaikuttaa kaikkeen.” Historiatietoisuuden muotoutuminen ja merkitykset Suomen saamelaisalueen tyttöjen elämässä. Oulun yliopisto, 2023. (Väitöskirja löytyy netistä osoitteesta: http://jultika.oulu.fi/files/isbn9789526235370.pdf)
• Tormulainen, Aino. Tyttöenergialla kasvaneet. Postfeministisen populaarikulttuuri-ilmiön yhdessä muistellut merkitykset. Nuorisotutkimusverkosto, 2018.
Korvaavuus: YY00EM82, 5 op (UEF)
Opettaja: Avoimen yliopiston tuntiopettaja (vastuuopettaja Mari Käyhkö)
Saat ilmoittautumisen yhteydessä saapuvassa vahvistusviestissä ohjeet opintojen aloittamiseen. Luethan ohjeet huolellisesti. Jos et saa vahvistusviestiä, olethan yhteydessä asiakaspalveluumme.
Kuuluu kokonaisuuteen: