Aika: Opintojakso on joustavasti tarjolla lukuvuoden aikana. Tehtävien palautukselle on useita vaihtoehtoisia palautuspäiviä lukuvuoden aikana.
Edeltävät opinnot: Sosiologian perusteet tai vastaavat tiedot
Sisältö: Opintojaksolla tarkastellaan suomalaisen koulun arkea ja kulttuureja (eri kouluasteet), koulutuksen käytännöissä tuotettavia ja uusinnettavia yhteiskunnallisia erontekoja sekä koulutuksellista eriarvoisuutta, erityisesti yhteiskuntaluokkaan, sukupuoleen ja etnisyyteen liittyen. Lisäksi tarkastellaan keinoja haastaa erontekojen uusintamista.
Tavoite: Opintojakson suoritettuaan opiskelija tuntee suomalaista koulua käsittelevän yhteiskuntatieteellisen tutkimuksen lähtökohtia ja analyyseja. Opintojakson käytyään opiskelija myös tuntee suomalaisen koulutuksen kulttuureja (eri kouluasteilla) sekä ymmärtää, kuinka koulutuksen arjessa tuotetaan yhteiskunnallisia erontekoja. Opintojakson tehtyään opiskelija myös tiedostaa, kuinka suomalaisen koulutuksen arkea lävistävät kysymykset koulutuksellisesta eriarvoisuudesta, erityisesti sukupuoleen, yhteiskuntaluokkaan ja etnisyyteen kytkeytyen.
Esitiedot: Sosiologian perusteet (suositeltava)
Suoritustapa: Omatoiminen perehtyminen kirjallisuuteen ja oppimisympäristön materiaaliin. Oppimistehtävät.
Arviointi: 0–5
Materiaali:
Kolme seuraavista:
• Brunila, Kristiina, Hakala, Katriina, Lahelma, Elina & Teittinen, Antti (toim.). Ammatillinen koulutus ja yhteiskunnalliset eronteot. Gaudeamus, 2013.
• Kalalahti, Mira, Silvennoinen, Heikki, Varjo, Janne & Vilkman, Minna (toim.). Koulutus ja yhteiskuntaluokka. Tampere University Press, 2023. Teos löytyy netistä osoitteesta: https://edition.fi/tup/catalog/view/koulutus-ja-yhteiskuntaluokka/koulutus-ja-yhteiskuntaluokka/3260-1
• Kosonen, Toni. Opiskeleva ammattimies, yhteiskuntaluokka ja sukupuoli. Tutkimus ammatilliseen koulutukseen osallistuvista työläismiehistä. Itä-Suomen yliopisto, 2016.
• Kosunen, Sonja, Juvonen, Sara, Huilla, Heidi & Peltola, Marja (toim.). Koulu ja eriarvoisuus. Gaudeamus, 2024.
• Käyhkö, Mari. Siivoojaksi oppimassa. Joensuun yliopisto, 2006.
• Saarinen, Jaana, Ojala, Hanna & Palmu, Tarja (toim.). Eroja ja vaarallisia suhteita. Keskustelua feministisestä pedagogiikasta. Suomen Kasvatustieteellinen Seura, 2014.
• Souto, Anne-Mari. Arkipäivän rasismi koulussa. Etnografinen tutkimus suomalais- ja maahanmuuttajanuorten ryhmäsuhteista. Nuorisotutkimusverkosto, 2011.
Korvaavuus: YY00EM81, 5 op (UEF)
Opettaja: Avoimen yliopiston tuntiopettaja (vastuuopettaja Mari Käyhkö)
Saat ilmoittautumisen yhteydessä saapuvassa vahvistusviestissä ohjeet opintojen aloittamiseen. Luethan ohjeet huolellisesti. Jos et saa vahvistusviestiä, olethan yhteydessä asiakaspalveluumme.
Kuuluu kokonaisuuteen: