Aika: 28.2.-29.4.2026
la 28.2. klo 10.00–15.00 Kurssin aloitus ja projektin fokus (sis. 30 min ruokatauko)
- Luento 1: Julkisten palvelujen muotoilun erityispiirteet
Projektityön kohteen sopiminen
Huom. kannattaa kartoittaa jo ennen kurssin alkua yhteistyötahoja ryhmätyön toteutusta varten. Projektin tilaaja voi olla esimerkiksi kirjasto, koulutusorganisaatio, kunnan päätöksenteko, neuvola, kunnan liikuntapalvelut, nuorisopalvelut, kaupungin markkinointiyksikkö, jätehuolto, ympäristönsuojelupalvelut, päiväkoti, kotihoito, kaavoitus tai liikennesuunnittelu.
la 14.3. klo 10–14.30 Ryhmätyön tutkimuskysymys ja projektointi (sis. 30 min ruokatauko)
Luentotallenteet 2.-6. á n. 60 min katsottavissa Moodlesta oman aikataulun mukaan ajalla 1.3.–6.4.
- Luento 2: Kuka on julkisten palvelujen asiakas?
- Luento 3: Asiakasymmärryksen keruu ja hyödyntäminen
- Luento 4: Osallisuus: julkisten palvelujen muotoilulla edistetään sosiaalista vastuullisuutta
- Luento 5: Yhteiskehittäminen ja työpajojen fasilitointi
- Luento 6: Mitä julkisten palvelujen muotoilulla tavoitellaan?
Esseen itsenäinen työstäminen kurssikirjallisuuden ja luentojen pohjalta
* Esseen palautus Moodleen ke 8.4.2026 klo 10 mennessä. Huom. esseessä hyödynnetään kurssin lukemistoa.
ti 7.4.klo 16.30–20.00 Kurssitöiden vertaissparraus
* Projektitöiden palautus Moodleen ti 28.4. klo 9 mennessä.
ke 29.4. klo 16.30-20.00 Kurssin päätös ja palautteet
Opetuskerrat järjestetään etäopetuksena. Etäopetukseen tarvitset tietokoneen tai mobiililaitteen nettiyhteydellä ja äänentoistolla sekä kuulokkeet (esim. puhelimen kuulokkeet).
Tavoite: Opiskelija osaa tunnistaa keskeiset haasteet julkisten palvelujen käyttäjälähtöisessä kehittämisessä sekä soveltaa palvelumuotoilun ja yhteissuunnittelun (co-design) menetelmiä ja prosessia julkisten palvelujen kehittämiseen.
Sisältö: Palvelumuotoilun prosessin, menetelmien ja käyttäjälähtöisen toimintatavan soveltaminen julkisen palvelun monialaisessa kehittämisprojektissa; muotoilu julkisten palvelujen käyttäjälähtöisessä kehittämisessä, innovaatiotoiminnassa ja lähivaikuttamisessa; yritysyhteistyö. Kurssin aikana ja lopuksi ryhmät esittelevät konseptinsa organisaation tai järjestönedustajille ja toisille ryhmille.
Opetus-ja työmuodot: Luennot, harjoitukset ja konseptiesittelyt (28 h), itsenäinen ryhmätyöskentely sekä projektin edistäminen, kirjallisuuteen tutustuminen ja lyhytessee (80 h). Kurssin ensimmäisellä kerralla läsnäolo on välttämätön, muuten ei pääse kurssille. Aktiivinen osallistuminen luennoille ja ryhmätyöhön. Hyväksytysti suoritetut harjoitukset, palvelukonseptin esittely ja essee.
Kirjallisuus ja muu materiaali:
Dorst, K. (toim.) (2016). Designing for the Common Good. Bis Publishers.
Manzini, E. (2015). Design, When Everybody Designs. An Introduction to Design for Social Innovation. The MIT Press.
Keinonen, T., Vaajakallio, K. & Honkonen, J. (toim.) (2013). Hyvinvoinnin muotoilu. Aalto yliopisto
Muu aiheeseen liittyvä ja oppimista tukeva kirjallisuus ilmoitetaan kurssilla.
Arviointi: 5-1/uusittava
Kurssimaksu: 160€
Kesäyliopiston kurssimaksu 150 € maksetaan ilmoittautumisen yhteydessä. Lapin avoimen yliopiston rekisteröintimaksu 10€ maksetaan Lapin avoimeen yliopistoon ilmoittautumisen yhteydessä (ohjeet Lapin avoimen yliopiston Peppi-rekisteriin ilmoittautumisesta lähetetään ennen jakson alkua).
Asiasana: palvelut, julkinen sektori, palvelumuotoilu, design management, liiketoiminta,
Kuuluu kokonaisuuteen:
- La 28.02.2026 10:00-15:00 Paikasta riippumaton
- Su 01.03.2026 10:00-16:00 Paikasta riippumaton
- La 14.03.2026 10:00-14:30 Paikasta riippumaton
- Ti 07.04.2026 16:30-20:00 Paikasta riippumaton
- Ke 29.04.2026 16:30-20:00 Paikasta riippumaton