Kurssilla tutustutaan viestintään osana yrityksen strategiaa sekä viestintätilanteisiin ja -välineisiin. Kurssi toteutetaan Itä-Suomen yliopiston (UEF) opetussuunnitelman mukaan.
Aika: Opintojakso on joustavasti tarjolla lukuvuoden aikana (huomaa kuitenkin edeltävät opinnot, jotka on oltava tehtynä ennen tämän opintojakson opiskelua, ks. alla).
Oppimisympäristö avautuu syyskuun alussa. Päättötehtävän vaihtoehtoiset palautuspäivät lv. 2025-2026: 30.10.2025, 31.12.2025, 28.2.2026, 30.4.2026
Sisältö: Viestinnän johtaminen ja suunnittelu. Työyhteisö- ja johtamisviestintä. Mediasuhteet ja kriisiviestintä. Sidosryhmäsuhteet. Sosiaalinen media yhteisöviestinnässä.
Tavoite: Opiskelija osaa
- määritellä viestinnän osana yritysten ja yhteisöjen strategista johtamista
- soveltaa viestinnän teorioita ja malleja työelämän viestintätilanteisiin
- tunnistaa erilaiset viestintätilanteet ja valita niihin soveltuvat viestintävälineet
- rakentaa viestintäsuunnitelman
- etsiä viestintään liittyvää tutkimustietoa, arvioida sitä kriittisesti ja hyödyntää sitä viestintäaiheisessa esseessä.
Suoritustapa: Verkkokurssi. Verkkoluennot 2 t, oppimistehtävät 80 t, essee 80 t.
HUOM. Edeltävät opinnot: Markkinoinnin perusteet.
Arviointi: Oppimistehtävät HYV/HYL, essee 100 %.
Materiaali:
1. Tench, R. & Waddington, S. (toim.) 2021. Exploring Public Relations and Management Communication. Harlow: Pearson. (saatavilla myös e-kirjana)
2. Juholin, E. 2022. Communicare! Ota viestinnän ilmiöt ja strategiat haltuun. Helsinki: Infor. (saatavilla myös e-kirjana)
3. Artikkelit ja muu materiaali
Opettaja: Helena Kantanen
Kesäyliopistosta tulee ohjeet UEF:n Ilpassa ilmoittautumiseen sähköpostitse ennen kokonaisuuden/opintojakson alkua. Ota yhteyttä kesäyliopiston asiakaspalveluun, jos et saa viestiä! Muistathan tarkistaa myös roskapostin. Ilpa-ilmoittautumisen jälkeen saat UEF:sta ohjeet käyttäjätunnuksen ja opiskelusähköpostin aktivointiin sekä linkin ja ohjeet oppimisympäristö eLearn Moodleen.
Kuuluu kokonaisuuteen: