Tekoälyapureilla tehoa palvelumuotoiluun

Vapauta aikaa rutiineista ja opi luomaan itsellesi tehokkaita ja oivalluttavia tekoälyapureita!

Aika: 12.12.2025 klo 9.00-12.00 

Generatiivinen tekoäly on noussut nopeasti tärkeäksi liiketoiminnan ja palvelukehityksen työkaluksi. Sen käyttöä on järkevää tehostaa luomalla työhönsä tekoälyapureita. Tässä koulutuksessa:

  • Opit, miten sitä voidaan hyödyntää räätälöityjen tekoälyapurien luomisessa ja miten ne tuovat tehokkuutta toistuviin palvelumuotoilutehtäviin ja toimivat työarjen apureina
  • Näet käytännön esimerkkien ja demojen kautta miten ChatGPT:n avulla voi luoda apureita aina asiakastutkimuksesta, fasilitointiin ja tuotteistamiseen saakka
  • Opit tunnistamaan tehtäviä, rutiineja ja prosesseja, joita voi automatisoida fiksusti tekoälyapurin avulla
  • Ymmärrät, miten välttää turhaa tekoälyhypeä ja luoda apureita, jotka todella juurtuvat työarkeesi

Sisältö:

1. Johdanto tekoälyapureihin

  • Mitä tekoälyapurit ovat ja mihin ne soveltuvat?
  • Esimerkkejä apureista: Strategia-apuri: kilpailija- ja trendiseuranta, Ideointiapuri: Laadukkaita ideoita & ideoiden kokonaisvaltainen arviointi, Asiakkaan pulssi: Some-keskustelujen analyysi ja tunnekokemus, Tuotteistusapuri: Palvelupakettien luominen, hinnoittelu ja testaaminen kohderyhmittäin

2. Kuinka luon tekoälyapurin vaiheittain

  • Tavoitteen määrittely: Mitä toistuvia rutiineja ja työläitä tehtäviä olisi fiksua ulkoistaa tekoälylle?
  • Tiedonkeruu, datan hyödyntäminen ja aineiston laadunvarmistus
  • Toteutustavan valinta: aikataulutetut tehtävät, räätälöidyt botit (CustomGPT), tai useita sovelluksia integroivat agentit
  • Demo: Tekoälyapurin luominen

3. Työkalupakki: Miten liikkeelle varmalla otteella

  • Käytännön työpohjat, tarkistuslistan ja esimerkit, joiden avulla voit rakentaa oman apurisi heti koulutuksen jälkeen.
  • Vinkit tiedonkeruuseen, aineiston käsittelyyn ja tekoälyapurin testaamiseen
  • Askelmerkkejä jatkokehitykseen: Esimerkiksi reaaliaikaisen tilastodatan hyödyntäminen ChatGPT:n Actions-toiminnolla

Kenelle: Koulutus sopii asiakaskokemuksen asiantuntijoille ja palvelukehittäjille, jotka haluavat ottaa seuraavan askeleen tekoälyn hyödyntämisessä. Jos haluat esimerkiksi nopeuttaa asiakastutkimuksen analysointia, saada lisää tehoa ideointityöpajoihin tai automatisoida palauteseurannan, tämä koulutus on sinulle.

Erityisesti koulutus hyödyttää niitä, jotka:

  • haluavat vapauttaa aikaa rutiineista luovaan ideointiin ja asiakasymmärryksen syventämiseen,
  • etsivät käytännön työkaluja ja apureita palvelumuotoilun eri vaiheisiin
  • ovat kiinnostuneita kokeilemaan tekoälyapureiden rakentamista matalalla kynnyksellä.

Kouluttaja: Palvelu- ja liiketoimintamuotoilija Sami Oinonen. Sami on hyvin kokenut tuote- ja palvelukehittäjä, kouluttaja ja yritysvalmentaja, jolle tärkeintä on tuottaa arvoa ihmisymmärryksen avulla. Sami on kehittänyt palveluja ja toimintaa yli 20 vuoden kokemuksella toimijoille kuten ABB, Fazer, Kone, Nokia, Posti, Suunto ja Vero.

Kesto: 3 ot

Kurssimaksu: 100€

"Erinomainen koulutus ja luennoitsija" - Opiskelijapalaute 20.-21.11.2024 järjestetystä koulutuksesta

Avainsanat: asiakaskokemus, automaatio, etäopetus, generatiivinen tekoäly, innovointi, liiketoiminnan kehittäminen, mukautettu (custom) GPT, muotoilu, palvelumuotoilu, prosessikehitys, prototypointi, tekoälyapuri