Aika: 18.-20.11.2024 ma-ke klo 9.00-16.00
HUOM. tämän koulutuksen suorittaminen on edellytyksenä tammikuussa 2025 alkavalle Leikkiterapiakoulutus puheterapeuteille -koulutukseen osallistumiselle.
Tämä kolmen päivän mittainen kurssi poikkeaa hieman sisällöltään keväällä 2024 alkaneesta viiden päivän kurssista. Kolmen päivän mittaisella kurssilla käsitellään niukemmin kiintymyssuhdestrategioita, etenkin niiden laajaa spektriä vaarantuneiden lasten kohdalla sekä kiintymyssuhdestrategioiden arviointia Strange Situation:lla (SSP: Vierastilanne) ja Preschool Assessment of Attachment (PAA: Esikoulu-ikäisen kiintymyssuhdestrategia-arviointi). Infant CARE-Index:iä eritellään ja havainnollistetaan puolitoista päivää ja Toddler CARE-Index:iä päivän.
Tavoitteet ja sisältö: Kurssin päätavoite on oppia vielä tarkemmin havainnoimaan vanhempi-lapsi vuorovaikutusta ja tekemään siitä johtopäätöksiä. Tämä tapahtuu opettamalla interpersoonallinen, dyadinen ja dynaaminen ote varhaisen vuorovaikutuksen tarkkailuun. Käyttäytymisen interpersoonallinen tulkinta tarkoittaa, että tarkastellaan käyttäytymisen funktiota sekä lapsen että vanhemman perspektiivistä katsoen. Esimerkiksi sama käyttäytyminen voi tarkoittaa eri asioita eri yhteyksissä riippuen ko. käyttäytymisen funktiosta vuorovaikutusvirrassa. Lisäksi tunteiden ilmenemismuodot eivät aina vastaa yksilön todellista tunnetilaa. Esimerkiksi kielletyt ja kielteiset tunteet voivat ilmetä ylipirteänä iloisuutena; näennäisesti avuttoman käyttäytymisen pinnan alta voi löytyä kiukku (Crittenden, 2007; Hautamäki, 2014). Lisäksi on tärkeä oppia tietoisesti havainnoimaan mitä vuorovaikutuksessa tapahtuu, ennen kuin harppaa johtopäätöksiin.
P.M. Crittendenin (2007) CARE-Index menetelmä pyrkii arvioimaan vanhempien sensitiivisyyttä lapsen signaaleille, ts. että vanhempi havaitsee signaalit, tulkitsee ne oikein ja reagoi niihin riittävän nopeasti ja asianmukaisesti. CARE-Index on vanhemman ja lapsen vuorovaikutusta koskeva seulontaväline, joka osoittaa sekä vanhempien sensitiivisyyden yleistasoa että vuorovaikutusta vaarantavien vaikeuksien luonnetta (esimerkiksi vanhempien liiallinen kontrolli ja/tai ei-responsiivisuus) (Hautamäki, 2014). Koska vanhempien sensitiivisyyden vähenemiseen liittyy kontrollin ja/tai ei-responsiivisuuden kasvu, näitä, lapsen kehitysehtoja heikentäviä vanhempien vuorovaikutustyylejä tulee tuntea. Tavoitteena on siten oppia CARE-Index arviointivälineen teoria- ja tutkimuspohjaa. Osallistujat eivät kuitenkaan vielä oppi hallitsemaan CARE-Index arviointimenetelmää itsenäisinä käyttäjinä.
Tavoitteena on oppia hallitsemaan kiintymyssuhdeteorian perusteita, eritoten kiintymyssuhteen välittymistä vanhemmilta lapselleen välitysmekanismina vanhempien sensitiivisyys. Koska vanhempien sensitiivisyys lapsen signaaleille määritellään eri tavoin riippuen lapsen iästä, siitä mitä pieni lapsi kulloinkin tarvitsee ja mikä on kehittymässä, on tärkeä hallita kiintymyssuhdeteorian pohjalta ikätyypillistä vanhempi-lapsi vuorovaikutusta ja sen eri muotoja (vauvaiästä – esikouluikään).
Kurssilla käsitellään seuraavia aiheita:
- Kiintymyssuhdeteoria ja miten lapsi kehittää itsesuojelustrategioitaan vuorovaikutuksessa kokemiaan uhkia ja vaaroja vastaan.
- Infant CARE-Index: Miten määritellään vanhempien sensitiivisyys 0-1 ½ vuoteen liittyen pienokaisen kulloiseenkin kehitystehtävään? Entä miten sensitiivisyyden puute (kohonnut ei-responsiivisuus ja/tai kontrolli) ilmenee? Nostetaan esille vuorovaikutuksen merkitys lapsen vuorovaikutustaitojen, eritoten kielen kehitykselle.
- Toddler CARE-Index: Miten määritellään vanhempien sensitiivisyys 1 ½ vuodesta 4 vuoteen? Entä miten sensitiivisyyden puute (kohonnut ei-responsiivisuus ja/tai kontrolli) ilmenee? Nostetaan myös esille vuorovaikutuksen merkitys lapsen vuorovaikutustaitojen, erityisesti kielen ja leikin kehitykselle.
- Esitellään myös vanhempi-lapsi vuorovaikutuksen ehtoja ja ongelmia nyky-yhteiskunnassa, miten lapsi nopeutuneessa, sosiaalisen median kiihdyttämässä informaatiovirrassa, saattaa pudota vanhempiensa mielestä ja mitä vaikeuksia vanhemmilla voi olla toimia auktoriteetteina epäröivän kasvatuskulttuurin vallitessa.
Metodit: Peruskäsitteet opetetaan luennoimalla PP-kalvojen avulla. Peruskäsitteitä havainnollistetaan observoimalla CARE-Index video clipsejä, joita käsitellään ja eritellään yhteisesti keskustelemalla.
Kohderyhmä: Mielenterveystyön asiantuntijat, esimerkiksi eri alan terapeutit, sosiaalialan ammattilaiset, perheinterventiota tekevät ammattilaiset. On hyvä, jos osallistujilla on perustietämystä kehitys- ja kliinisestä psykologiasta sekä perhepsykologiasta. HUOM. tämän koulutuksen suorittaminen on edellytyksenä tammikuussa 2025 alkavalle Leikkiterapiakoulutus puheterapeuteille -koulutukseen osallistumiselle.
Kouluttaja: Airi Hautamäki, professor emerita of social psychology and psychology, University of Helsinki
Kurssimaksu: 550€
Kesto: 24 ot
- Ma 18.11.2024 09:00-16:00 Helsingin seudun kesäyliopisto, Vilhonvuorenkatu 12
- Ti 19.11.2024 09:00-16:00 Helsingin seudun kesäyliopisto, Vilhonvuorenkatu 12
- Ke 20.11.2024 09:00-16:00 Helsingin seudun kesäyliopisto, Vilhonvuorenkatu 12