Aika: 7.9.–31.10.2024
Verkkokurssi
Tavoite:
Opintojakson suoritettuaan opiskelija:
- tunnistaa preventiivisen hoitotieteen tietoperustaa ja tutkimuskohteita
- määrittelee terveyden edistämistä ja analysoi sen moniulotteisuutta
- tunnistaa terveyden edistämisen yhteiskunnallisen kontekstin
- saavuttaa valmiudet arvioida terveyden edistämistä yksilötasolta yhteisötasolle
- syventää ymmärrystään terveyden edistämisen teoreettisesta perustasta
- arvioi terveyden edistämistä monitieteiseen tutkimustietoon perustuvana toimintana
Sisältö: preventiivisen hoitotieteen tietoperusta ja tutkimuskohteet, terveyden edistäminen moniulotteisena ilmiönä, terveyden edistämisen ajankohtaisia kansallisia ja kansainvälisiä linjauksia, terveyden edistämisen teoreettisia lähestymistapoja
Suoritustapa: Verkko-opinnot: luennot/luentotallenteet 16 t, seminaari verkossa (pakollinen) ja itsenäinen työskentely, mm. Moodle-tehtävät
Kirjallisuus:
- Ajankohtaiset tieteelliset julkaisut ja terveyspoliittiset ohjelmat (ilmoitetaan kurssin alussa)
- Haugan, G. & Eriksson, M. (eds.). 2021. Health Promotion in Health Care – Vital Theories and Research. Cham: Springer, e-kirja (soveltuvin osin)
- Mittelmark M.B., Sagy S., Eriksson M., Bauer G.f., Pelikan J.M., Lindström B. & Espnes G.A. (edit). 2016. The Handbook of Salutogenesis. Springer International Publishing, Switzerland e-kirja (soveltuvin osin)
Opettaja: Lauri Kuosmanen
Edeltävät opinnot ks. aineopintojen linkistä alla.
Kuuluu kokonaisuuteen: