Aika: 7.10.–5.12.2024. Verkkokurssi.
Tavoite:
Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa:
- tunnistaa näyttöön perustuvan hoitotyön (NPH) osaamisen kompetenssit hoitotyössä
- kuvata NPH:n keskeiset elementit ja merkityksen hoitotyön ja terveyspalvelujärjestelmän laadunparantamisen kannalta
- tunnistaa erilaisen näytön roolin NP-päätöksenteossa
- käyttää prosessityöskentelyä NPH:n kehittämisessä; muodostaa relevantin kysymyksen, etsiäkäyttää prosessityöskentelyä NPH:n kehittämisessä; muodostaa relevantin kysymyksen, etsiä tasokasta näyttöä, kriittisesti arvioida sitä, ja suunnitella käytäntöön vientiä
Sisältö: Näyttöön perustuvan hoitotyön keskeiset käsitteet ja perustelut, 7 askeleen NPH-prosessi, picot-rakenne kliinisten kysymysten muotoilussa, tutkimustiedon hakeminen sähköisistä tietokannoista, Joanna Briggs -tutkimusten laadunarviointikriteerit, NP-kulttuuri ja -toimintaympäristö.
Suoritustapa: Luentotallenteet/-diat verkkoympäristössä (10 t), luento (8 t) ja oppimistehtävät ja verkkokeskustelut sekä omatoiminen työskentely.
Kirjallisuus:
- Melnyk B, Gallagher-Ford L & Fineout-Overholt E. 2016. Implementing the Evidence-Based Practice competencies in health care. A practical guide for improving quality, safety, & outcomes. (Saatavissa Itä-Suomen yliopistosta e-kirjana).
- Muu opintojakson aikana osoitettava ajankohtainen materiaali.
Opettaja: Krista Jokiniemi, Kristiina Heinonen
Edeltävät opinnot ks. aineopintojen linkistä alla.
Kuuluu kokonaisuuteen: