Ajankohta: 9.9.–1.11.2024. Verkkokurssi
Tavoite:
Opiskelija:
- tunnistaa hoitotieteen kehittymiseen vaikuttaneet tekijät
- tunnistaa tieteellisen toiminnan perusteet ja tieteiden välisen tutkimuksen
- osaa määritellä hoitotieteen tutkimuskohteen ja tieteenalan lähtökohdat
- osaa määritellä hoitotieteellisen tiedon lajit
- osaa käyttää hoitotieteellistä tietoa ja hoitotieteen eettisiä lähtökohtia tiedon tuottamisessa ja hyödyntämisessä
Sisältö: Hoitotieteen kehittyminen ja siihen vaikuttaneet tekijät. Tieteellisen toiminnan perusteet ja tieteiden välinen tutkimus. Hoitotieteen tutkimuskohde ja tietoperusta. Hoitotieteellisen tiedon lajit ja sisältö. Eettinen tieto ja toiminta hoitotieteessä.
Suoritustapa: Osallistuminen opetukseen ja dialogitentti luennoista ja kirjallisuudesta
Kirjallisuus:
1) Luentomateriaali
2) Meleis A.I. 2012 tai uudempi. Theoretical Nursing, Development and Progress. Wolters Kluwer Health/ Lippincott Williams & Wilkins. Luvut 2, 3, 5, 6.
3) Eriksson K, Isola A, Kyngäs H, Lindströn U, Paavilainen E, Pietilä A-M, Salanterä S, Vehviläinen-Julkunen K & Åstedt-Kurki P. 2016 tai uudempi. Hoitotiede. WSOYpro Oy, Helsinki.
4) Muu verkko-oppimisympäristössä tarjottava materiaali
Opettaja: Yliopistonlehtorit Ari Haaranen ja Kristiina Heinonen
Edeltävät opinnot ks. aineopintojen linkistä alla.
Kuuluu kokonaisuuteen: