Tuotekehitys, 5 op, lv. 2024–25 (kevät 2025)

Ajankohta: 
Verkkokurssi touko-kesäkuussa 2025, tarkentuu          

Sisältö: Tuotteiden merkitys teollisuusyritysten toiminnassa. Tuotekehityksen paradigma ja käsitteiden määrittely sekä sen onnistumiseen vaikuttavat tekijät. Tuotekehityksen toteutus menetelmällisesti (U&E -malli, Cooperin stage-gate -malli, QFD) ja vaatimusten hallinta. Tuotekehityksen osapuolet ja sidosryhmät

Osaamistavoitteet: Kurssin suoritettuaan opiskelija

  • osaa määritellä tuotekehityksen roolin yrityksen toiminnassa
  • osaa erottaa innovaatiotoiminnan ja systemaattisen tuotekehityksen toisistaan ja osaa kuvata nämä
  • osaa erotella tuotekehitysprosessin vaiheet ja tehtävät toisistaan
  • osaa työskennellä tuotekehitysprojektissa
  • osaa käyttää QFD ja DFM kaltaisia työkaluja tuotekehityksessä
  • osaa määrittää yrityksen muiden toimintojen (osapuolten) merkityksen tuotekehitystoiminnalle
  • osaa kuvata erilaisten osapuolten tarpeiden muuttumisen vaatimuksiksi ja spesifikaatioiksi
  • osaa kuvata erilaisten osapuolten vaatimusten hallinnan tuotekehityksessä

Suoritustapa: Aloitusluennot sekä luennot (20 h) Moodlessa, viikkotehtävät ja etäryhmissä suoritettava projektityö. Tarkemmat ohjeet annetaan Moodlessa.

Arviointi: 1-5 ja hylätty.

Kirjallisuus: Ulrich, Karl T., Eppinger, Steve D., and Yang, Maria C.: Product Design and Development. 7.th ed., Mc Graw-Hill Education, 2020.
Lisäksi  kurssilla jaettava muu materiaali.

Verkkoluennoilla (Moodle) käsiteltävät aiheet:
Tuotekehityksen rooli
Tuotestrategiat ja tuotteen elinkaari
Tuotekehityksen vaiheet (3 luentoa)
Vaatimusmäärittely
Tuotelaatu (2 luentoa)
Tuotekehityksen toimintamalleja
Tuote vs. palvelu

 

hakusanat: tuotantotalous

Kuuluu kokonaisuuteen:

Avainsanat: innovaatiot, innovaatiotoiminta, systeeminen tuotekehitys, tuotekehitysprojekti, tuotekehitysprosessi, tuotteistaminen