Asiakaskehityksellä kilpailuetua, 5 op, lv. 2025–2026

Aika: Verkkokurssi ajalla 7.1.–8.3.2026

Sisältö: Asiakaskehityksen lähtökohtana on saada maksavat asiakkaat testaamaan  yrityksen liikeideaa, tuotteita ja palveluja mahdollisimman pian. Tuotteita tai palveluja kehitetään alusta alkaen asiakkaan näkökulmasta. Onnistunut asiakaskehitys tuottaa asiakkaalle omistajuuden kokemuksen  näin sitouttaen hänet yrityksen asiakkaaksi. Kurssin aikana opitaan (1) löytämään asiakas, (2) todentamaan asiakas, (3) rakentamaan asiakassuhde ja (4) rakentamaan yritys asiakkaan ympärille sekä (5) ymmärretään ketterän kehittämisen rooli osana asiakaskehitystä. Opiskelija saa yleiskuvan asiakaskehityksen teoriasta, prosessista ja käytännöistä sekä työkaluja asiakaskehityksen soveltamiseen.

Tavoite: Opintojakson suoritettuaan opiskelija

  • omaksuu asiakkaan keskeisen roolin yritystoiminnassa  
  • ymmärtää ja pystyy kuvailemaan asiakaskehityksen prosessin ja sen keskeiset elementit  
  • osaa soveltaa asiakaskehityksen keskeisiä periaatteita ja työkaluja käytännössä erilaisissa toimintaympäristöissä.

palvelusta tai yrityksestä.

Arviointi: 1-5/HYL

Materiaali: Luentovideot, podcastit, tekstiartikkelit ja muu opettajan osoittama kirjallisuus.  

Opettaja: Matti Muhos