Aika: 24.–25.1.2025 pe klo 17.00–21.00 ja la klo 10.00–17.00 + itsenäinen työskentely
Sisältö: Opintojakson tavoitteena on, että opiskelija laajentaa käsitystään esitys- ja tanssitaiteen mahdollisuuksista ja tehtävistä taideinstituutioiden ulkopuolella. Hän tarkastelee taiteen yhteiskunnallisia tehtäviä ja tiedostaa oman roolinsa yhteiskunnallisena toimijana. Hän ymmärtää taiteen systeemisenä ilmiönä ja osaa tarkastella taiteellisen työskentelyn sosiaalisia ja ekologisia yhteyksiä globaalissa ja paikallisessa kontekstissa.
Suoritustapa: Aktiivinen osallistuminen opetukseen, kirjallisuuteen tutustuminen ja annettujen tehtävien suorittaminen sekä itsenäisesti että opintopiiriin osallistuen.
Kirjallisuus:
- Anttila, E. (2013). Koko koulu tanssii! Kehollisen oppimisen mahdollisuuksia kouluyhteisössä.
Luvut: Johdanto ja Tanssiva koulu.
Sutela, K., Kivijärvi, S. & Anttila, E. (2021). Moving encounters: Embodied pedagogical interaction in music and dance educators’ expanding professionalism. In H. Westerlund & H. Gaunt (Eds.), Expanding professionalism in music and higher music education - A changing game. Routledge, Sempre.
Raisa Foster & Nella Turkki (2021) EcoJustice Approach to Dance Education, Journal of Dance Education, DOI: 10.1080/15290824.2021.1906430