Aikataulu: 28.2.–1.3.2025 pe klo 17.00–21.00 ja la klo 10.00–17.00 + itsenäinen työskentely
Sisältö: Opintojakson tavoitteena on, että opiskelija tuntee monimuotoisen taidekasvatuksen ja taidelähtöisten menetelmien muotoja. Hän syventää valmiuksiaan eettiseen ja inklusiiviseen kasvattajuuteen, erityisesti tanssipedagogiikan viitekehyksessä. Opiskelija tunnistaa taiteen eriarvoisuutta ylläpitäviä käytäntöjä ja laajentaa ymmärrystään taiteen potentiaalista sosiaalisen oikeudenmukaisuuden edistämisessä. Hän tutkii taiteen mahdollisuuksia tuoda näkyväksi yhteiskunnan haitallisia normeja ja edistää yksilöiden ja ihmisryhmien yhdenvertaisuutta.
Suoritustapa: Aktiivinen osallistuminen opetukseen, kirjallisuuteen tutustuminen ja annettujen tehtävien suorittaminen sekä itsenäisesti että opintopiiriin osallistuen.
Kirjallisuus:
Pohjola, H. (2018). Ruumiillinen erilaisuus: tanssi ammattina?. Nordic Journal of Dance, 9(2), 24-36.
Robin Prichard (2019) From Color-Blind to Color-Conscious, Journal of Dance Education, 19:4, 168-177, DOI: 10.1080/15290824.2018.1532570