Aika:
7.4.–5.5.2025 ma & ke klo 17:00–19:30
Huom. ei opetusta 21.4.
Sisältö ja tavoite:
Opiskelija on harjaantunut oman tekstin tuottamiseen ja oppinut tunnistamaan omaa erityislaatuaan kirjoittajana. Opiskelija tuntee syvällisemmin runouden osa-alueita ja traditioita. Opiskelija osaa tarkastella kieltä esteettisenä ilmiönä, joka saa merkityksensä aina viime kädessä ideologisessa/yhteiskunnallisessa/viestinnällisessä kontekstissaan. Runouden keinojen soveltaminen sekä omassa kirjoittamisessa että tekstianalyysissä on kehittynyt. Opiskelija osaa palautteenannon avulla auttaa muita kehittämään omaa tekstiään.
Kurssilla tarkastellaan lyriikan perinteen synnyttämien erilaisten runomuotojen kulttuurisia, rakenteellisia ja kielellisiä lähtökohtia ja ominaispiirteitä. Harjoitustehtävinä kirjoitetaan mm. tyylillisiä mukaelmia pohjateksteistä ja useita omia tekstejä sekä opitaan lukemalla julkaistuja tekstejä ja artikkeleita runouden teoriaa ja näkökulmia kyseiseen kirjoittamisen lajiin. Kurssilla luetaan ja analysoidaan julkaistua lyriikkaa. Kurssilla kirjoitetaan omia runoja, saadaan ja annetaan palautetta.
Suoritustapa:
Osallistuminen opetukseen sekä vastuuopettajan määräämät kirjalliset ja suulliset harjoitukset.
Opinnot järjestetään Turun yliopiston opintovaatimusten (2024-2027) mukaisesti. Opinnot järjestetään lähtökohtaisesti lähiopetuksena Helsingissä, mutta voivat sisältää myös etätapaamisia. Opinnoissa on läsnäolovelvollisuus.
Oppimateriaalit:
Kurssilla luetaan 2 tai useampia vastuuopettajan valitsemaa kaunokirjallista teosta.
Blomberg, Tavi, Manninen: 2000-luvun runous. Tuli & Savu 4/2009. Hytönen, V. & Sutinen, V.-J. Poetiikkaa. Seitsemän esseetä runouskäsityksistä. Hytönen, V. & Huotarinen, V.-T. Poetiikkaa II. Runouskäsitysten toistoa. Hytönen, V. 2014. Poetiikkaa III. Hökkä, T. (toim.): Oi runous. Romantiikan ja modernismin runouskäsityksiä. Joensuu, Niemi, Salmenniemi: Vastakaanon. Suomalainen kokeellinen runous 2000-2010. Tuli & Savu 103-104: 2010-luvun runous.
Opintojakson oppimateriaalit saattavat täydentyä.
Arviointiasteikko:
0-5
Arviointikriteerit:
Opettaja arvioi tunnilla ja kotitehtävinä kirjoitettuja tekstejä, opiskelijan aktiivisuutta, prosessin onnistumista koko matkalta, ei pelkän lopputuloksen näkökulmasta, sekä opiskelijan kykyä antaa ja saada palautetta. Aktiivisuus ilmenee läsnäolona, annettujen tehtävien suorittamisena sekä tuntikeskusteluun ja paneutuneeseen palautteenantoon osallistumisena.
Kuuluu kokonaisuuteen:
- Ma 07.04.2025 17:00-19:30 Lähiopetus (paikka ilmoitetaan myöhemmin)
- Ke 09.04.2025 17:00-19:30 Lähiopetus (paikka ilmoitetaan myöhemmin)
- Ma 14.04.2025 17:00-19:30 Lähiopetus (paikka ilmoitetaan myöhemmin)
- Ke 16.04.2025 17:00-19:30 Lähiopetus (paikka ilmoitetaan myöhemmin)
- Ke 23.04.2025 17:00-19:30 Lähiopetus (paikka ilmoitetaan myöhemmin)
- Ma 28.04.2025 17:00-19:30 Lähiopetus (paikka ilmoitetaan myöhemmin)
- Ke 30.04.2025 17:00-19:30 Lähiopetus (paikka ilmoitetaan myöhemmin)
- Ma 05.05.2025 17:00-19:30 Lähiopetus (paikka ilmoitetaan myöhemmin)