Asiakasraati 2025 – lisäpuhtia toiminnan kehittämiseen

Toteutimme tänä vuonna kesäyliopistossa ensimmäistä kertaa asiakasraadin etänä. Raatiin osallistui yksitoista innokasta opiskelijaa, jotka tavoitimme uutiskirjeemme kautta. Jokainen raatilainen sai valita monipuolisesta kurssitarjonnastamme yhden kurssin, johon he osallistuivat ja jota he arvioivat.

Raadin tarkkaan syyniin päätyi laajasta kurssivalikoimastamme kirjoittamisen peruskurssi, iRest®-meditaatio -kurssi, visuaalisen ilmeen kehittäminen tekoälyn avulla, viittomakielen alkeiskurssi, tuotantotalouden opintoja, verkkokurssi tunnelukoista, impressionismin syventävä kurssi, elämäkerrallisen kirjoittamisen jatkokurssi sekä englannin abikurssi.

Kyselyosiot

Raadin tehtävään kuului arvioida kursseja kahdeksan kyselyosion ja yleisen palauteosion kautta. Kyselyissä tuli pohtia muun muassa koulutustarpeen syntymistä ja syitä kurssin valinnalle, ilmoittautumisprosessia ja kokemuksia kurssin aikana. Raatilaiset antoivat monipuolisesti palautetta eri osa-alueista, ja palautteen avulla saimme uusia näkökulmia markkinointiin, asiakaspalveluun ja koulutussuunnitteluun.

Toistuvat teemat ja kehitysehdotukset

Raatilaiset korostivat erityisesti Helsingin seudun kesäyliopiston laatua ja ammattitaitoa kurssivalintoja tehdessään. Sosiaalisen median kautta toteutettu mainonta nousi tehokkaaksi keinoksi löytää kursseja, ja kurssin valinnassa painottuivat itsensä kehittäminen sekä työelämähyöty. Kurssikuvauksiin toivottiin esimerkiksi tarkempaa tuntikohtaista sisältöä ja opettajaesittelyjä. Verkkosivujen ulkoasu sai paljon kiitosta, ja opettajamme saivat paljon positiivista palautetta.

Tulosten hyödyntäminen

Raadin palautteesta nousi paljon konkreettisia kehitysehdotuksia. Markkinoinnin osalta saimme ideoita esimerkiksi verkkosivujen kehittämiseen sekä kohdennetumpaan markkinointiin. Kurssien osalta saimme uusia kurssiehdotuksia sekä toiveita kurssikuvausten sisältöihin. Otamme näistä kehitysideoista kopin!

Yhteenveto

Asiakasraati 2025 toi esiin arvokkaita näkökulmia ja konkreettisia kehitysehdotuksia, joiden avulla voimme kehittää koulutustarjontaamme ja toimintaamme entistä asiakaslähtöisemmäksi ja vaikuttavammaksi. Raadin työskentely täydensi meille tärkeää asiakasnäkökulmaa ja toi siihen uusia oivalluksia osallistujien kokemusten ja palautteen kautta. Asiakasraati toteutetaan seuraavan kerran ensi vuonna, kesäyliopiston 60-vuotisjuhlavuonna.

Kiitos paljon raatilaisillemme! Asiakkaamme ovat meille tärkeitä ja palautteenne oli meille ensiarvoisen tärkeää. Odotamme jälleen timanttisia kommentteja ja uusia näkökulmia ensi vuonna!