Aikataulu:
30.10.2025 to klo 17.00-18.30 Kurssin aloitusluento (etäopetus)
13.11. to klo 17.30-19.15 tuutorointi (lähiopetus, Ratapihantie 13 (Haaga-Helia))
19.11. ke klo 18.00-20.00 välitentti Moodlessa (Uusintatentit 14.1.2026 ja 18.2.2026)
13.12. la klo 10.00-15.15 tuutorointi (lähiopetus, Ratapihantie 13 (Haaga-Helia))
Tentit:
17.12.2025 ke klo 18.00-20.00 Lopputentti Moodlessa (Uusintatentit 4.2.2026 ja 4.3.2026)
Sisältö: Keskeisiin kielenkehityksen ja -prosessoinnin teorioihin tutustutaan verkkoluentojen, kirjallisuuden ja kurssitehtävien kautta. Kurssitehtävissä opiskelija havainnoi kehityksellisiä- ja prosessoinnin ilmiöitä esimerkkien avulla sekä lukee ja esittelee alan tutkimusta
Osaamistavoitteet: Kurssin käytyään opiskelijat
- tuntevat kielen omaksumiseen ja -prosessointiin liittyviä teoreettisia viitekehyksiä
- tuntevat hypoteeseja sosiaalisen, sensorisen, motorisen, ja kognitiivisen taitojen sekä ympäristötekijöiden suhteesta kielellisiin taitoihin, ja muutamia näitä hypoteeseja testanneita empiirisiä tutkimuksia
Suoritustavat: Osallistuminen opetukseen, posterityö, väli- ja lopputentti.
Toteutustavat: Verkko-opetus ja tutorryhmätapaamiset
Oppimateriaalit: Soveltuvin osin seuraava kirjallisuus
- Hoff, E. (2014) Language development. 5 painos. Belmont, CA: Wadsworth.
- Korpilahti, P., Aaltonen, O., & Laine, M. (2010). Kieli ja aivot: kommunikaation perusteet, häiriöt ja kuntoutus. Turun yliopisto, Kognitiivisen neurotieteen tutkimuskeskus.
Arviointi: hyl-5
Kuuluu kokonaisuuteen: