Huom. Tälle kurssille voivat osallistua vain kokonaisuuteen valitut opiskelijat.
Aikataulu:
6.4.2022 ke klo 17.00–19.30, Päivi Jordan-Kilkki (SibA R-talo, sali R-510)
13.4. ke klo 17.00–19.30, Päivi Jordan-Kilkki (SibA R-talo, sali R-510)
20.4. ke klo 17.00–19.30, Päivi Jordan-Kilkki (SibA R-talo, sali R-510)
13.5. pe klo 16.30–19.45 (ryhmä A) ja 14.5. la klo 9.30–12.45 (ryhmä B), Kaarlo Uusitalo (Resonaari, Kulosaaren puistotie 26)
18.5. ke klo 17.00–19.30 Hanna Hakomäki (SibA R-talo, sali R-510)
20.5. pe klo 16.30–19.45 ja 21.5. la klo 9.30–12.45, Esa Ala-Ruona (S-6104, Musiikkitalo)
1.6.2022 ke klo 17.00–19.30, Päivi Jordan-Kilkki (S-6104, Musiikkitalo)
Opettajat: Musiikki- ja psykoterapeutti, FT Esa Ala-Ruona; musiikki- ja perheterapeutti, kouluttajapsykoterapeutti, työnohjaaja, MuM Päivi Jordan-Kilkki; musiikkiterapeutti, pedagogi Kaarlo Uusitalo; musiikkiterapeutti, psykoterapeutti, työnohjaaja, FT Hanna Hakomäki
Tavoite: Opiskelija tuntee Suomessa tyypillisimmin käytettävät musiikkiterapian erityismenetelmät, osaa kuvata eri menetelmien (esim. toiminnallinen musiikkiterapia TMT, Vibroakustinen hoito, kuvionuotit, tarinasäveltäminen) käyttöalueita, erityispiirteitä ja mahdollisuuksia terapeuttisessa työskentelyssä.
Suoritustapa: Luennot (24 t) ja omakohtainen työskentely (112 t). Säännöllinen läsnäolo opetuksessa on välttämätöntä opintosuoritusten tekemiseksi.
Arviointi: 0-5
Kirjallisuus:
- Ala-Ruona, E. (2003). Fysioakustinen hoito osana erikoissairaanhoitoa ja kuntoutustutkimusta. Teoksessa Ala-Ruona, Erkkilä, Jukkola & Lehtonen (toim.). Muistoissa – Petri Lehikoinen 1940-2001, s. 173-192
- Hakomäki, H. (2004). Tarinasäveltäminen – taustaa, määrittelyä ja mahdollisuuksia. Musiikkiterapia, 19(1)
- Hakomäki, H. (2005). Pedagogisia näkökulmia tarinasäveltämiseen. Musiikkiterapia, 20(1)
- Jordan-Kilkki, P., Kokko, J. & Rissanen, H. (1999). Toiminnallinen musiikkiterapiamenetelmä ja oppimisvaikeudet – näkökulmia oppimisvaikeuksien kuntouttamiseen. Teoksessa J. Erkkilä & K. Lehtonen (toim.), Musiikkiterapian monet kasvot, 25-48.
- Jordan-Kilkki, P. (1996): Toiminnallinen musiikkiterapiamenetelmä erityisopetuksessa. Erityisopetuksen tutkimus- ja menetelmätieto. Jyväskylän yliopisto, 3, 17-21
- Kaikkonen, M.; Uusitalo, K. & Äystö, S. (2005). Soita mitä näet: Kuvionuotit opetuksessa ja terapiassa. Helsinki: Kehitysvammaliitto
- Savela, T. (2014). Vibroakustisen menetelmän mahdollisuuksia kiintymyssuhteessaan traumatisoitujen lasten musiikkiterapiassa. Musiikkiterapia, 29 (1), 36-50
Kuuluu kokonaisuuteen: