Aikataulu:
4.9. to klo 17.30-20.00 Tuutorointi ja kurssin aloitusluento (lähiopetus, Ratapihantie 13 (Haaga-Helia))
11.9. to klo 18.00-19.30 Luento (etäopetus)
18.9. to klo 17.30-19.15 Tuutorointi (lähiopetus, Ratapihantie 13 (Haaga-Helia))
23.9. ti klo 18.00-19.30 Luento (etäopetus)
2.10. to klo 17.30-20.00 Tuutorointi (lähiopetus, Ratapihantie 13 (Haaga-Helia))
9.10. to klo 17.30-19.15 Tuutorointi (lähiopetus, Ratapihantie 13 (Haaga-Helia))
29.9. ma klo 18.00-19.30 Luento (etäopetus)
23.10. to klo 18.00-19.30 Luento (etäopetus)
TENTIT:
Ensimmäinen Moodle-kotitentti 29.10.2025 klo 18-20
Ensimmäinen uusintatentti 3.12.2025 klo 18-20
Viimeinen uusintatentti 7.1.2026 klo 18-20
Sisältö: Luennoilla ja harjoituksissa tutustutaan logopedian alaan, puheterapeutin työhön ja logopedian alan käsitteistöön käymällä läpi seuraavia aihekokonaisuuksia:
- puheterapeutin rooli kliinisessä työssä ja logopedian alan asiantuntijana mukaan lukien valmistuvan puheterapeutin osaamistavoitteet
- logopedia tieteenalana, yhteydet lähitieteenaloihin, kliiniseen työhön ja tutkimukseen vaikuttavat suuntaukset
- logopediset häiriöt ja niiden ennaltaehkäisy, arviointi ja kuntoutus
Osaamistavoitteet: Opintojakson käytyään opiskelija saa perusvalmiuksia ymmärtää logopedian alaa seuraavin tavoittein:
- Opiskelija osaa kuvata puheterapeutin rooliin kuuluvat perustehtävät ja mahdollisuudet toimia asiantuntijatehtävissä sekä tunnistaa valmistuvan puheterapeutin moninaiset osaamistavoitteet.
- Opiskelija osaa kuvata logopedian tieteenalan sisältöä sekä yhteyksiä lähitieteenaloihin.
- Opiskelija tunnistaa kliinisen työn ja tutkimuksen välisen yhteyden.
- Opiskelija ymmärtää logopedian alan peruskäsitteistöä ja pystyy kuvaamaan logopedian kannalta keskeisiä häiriöitä, niiden perusluokitteluja, arvioinnin ja kuntoutuksen perusperiaatteita sekä suuntauksia, jotka ohjaavat kliinistä työtä ja tutkimusta.
Toteutustavat: Luennot ja tuutorointi.
Suoritustavat: Oppimispäiväkirja ja Moodle-kotitentti. Opiskelija kirjoittaa oppimispäiväkirjaa kurssin aikana opettajan antamien ohjeiden mukaan. Oppimispäiväkirja palautetaan Moodlessa ennen tenttiä. Oppimispäiväkirja ohjaa oppimisprosessia ja palastaa kirjan lukemista sekä opiskelijan työmäärää. Oppimispäiväkirjasta saa merkinnän hyväksytty/hylätty. Oppimispäiväkirjan palautus 10.11.2025 mennessä.
Oppimateriaalit: Owens, R. E., Farinella, K. A. & Metz, D. E., Introduction to Communication Disorders: A Lifespan Evidence-Based Approach (2015, 5. tai uudempi painos). Pearson.
Arviointi: hyl-5
Kuuluu kokonaisuuteen: