Aikataulu:
2.9. ma klo 18.00-19.30 Kurssin aloitusluento (etä)
3.9. ti klo 17.30-20.00 tuutorointi (lähiopetus, Ratapihantie 13 (Haaga-Helia))
5.9. to klo 18.00-19.30 Luento (etäopetus)
17.9. ti klo 17.30-19.15 tuutorointi (etäopetus)
19.9. to klo 18.00-19.30 Luento (etäopetus)
1.10. ti klo 17.30-20.00 tuutorointi (lähiopetus, Ratapihantie 13 (Haaga-Helia))
8.10. ti klo 17.30-19.15 tuutorointi (lähiopetus, Ratapihantie 13 (Haaga-Helia))
10.10. to klo 18.00-19.30 Luento (etäopetus)
21.10. ma klo 18.00-19.30 Luento (etäopetus)
TENTIT:
Ensimmäinen Moodle-kotitentti 29.10.2024 klo 18-21 (oppimispäiväkirjan palautus 27.10.)
Ensimmäinen uusintatentti 4.12.2024 klo 18-21 (oppimispäiväkirjan palautus 2.12.)
Viimeinen uusintatentti 8.1.2025 klo 18-21 (oppimispäiväkirjan palautus 6.1.2025)
Sisältö: Luennoilla ja harjoituksissa tutustutaan logopedian alaan, puheterapeutin työhön ja logopedian alan käsitteistöön käymällä läpi seuraavia aihekokonaisuuksia:
- puheterapeutin rooli kliinisessä työssä ja logopedian alan asiantuntijana mukaan lukien valmistuvan puheterapeutin osaamistavoitteet
- logopedia tieteenalana, yhteydet lähitieteenaloihin, kliiniseen työhön ja tutkimukseen vaikuttavat suuntaukset
- logopediset häiriöt ja niiden ennaltaehkäisy, arviointi ja kuntoutus
Osaamistavoitteet: Opintojakson käytyään opiskelija saa perusvalmiuksia ymmärtää logopedian alaa seuraavin tavoittein:
- Opiskelija osaa kuvata puheterapeutin rooliin kuuluvat perustehtävät ja mahdollisuudet toimia asiantuntijatehtävissä sekä tunnistaa valmistuvan puheterapeutin moninaiset osaamistavoitteet.
- Opiskelija osaa kuvata logopedian tieteenalan sisältöä sekä yhteyksiä lähitieteenaloihin.
- Opiskelija tunnistaa kliinisen työn ja tutkimuksen välisen yhteyden.
- Opiskelija ymmärtää logopedian alan peruskäsitteistöä ja pystyy kuvaamaan logopedian kannalta keskeisiä häiriöitä, niiden perusluokitteluja, arvioinnin ja kuntoutuksen perusperiaatteita sekä suuntauksia, jotka ohjaavat kliinistä työtä ja tutkimusta.
Toteutustavat: Luennot ja tuutorointi.
Suoritustavat: oppimispäiväkirja ja Moodle-kotitentti. Opiskelija kirjoittaa oppimispäiväkirjaa kurssin aikana opettajan antamien ohjeiden mukaan. Oppimispäiväkirja palautetaan Moodlessa ennen tenttiä. Oppimispäiväkirja ohjaa oppimisprosessia ja palastaa kirjan lukemista sekä opiskelijan työmäärää. Oppimispäiväkirjasta saa merkinnän hyväksytty/hylätty.
Oppimateriaalit: Owens, R. E., Farinella, K. A. & Metz, D. E., Introduction to Communication Disorders: A Lifespan Evidence-Based Approach (2015, 5. tai uudempi painos). Pearson.
Arviointi: hyl-5
Kuuluu kokonaisuuteen: